stress symptomer - kend de almindelige tegn på stress

Stress symptomer – tegn på stress du skal lægge mærke til

Stress påvirker os alle. Du lægger måske mærke til stress symptomer, når du har travlt på arbejde, skælder dine børn ud, gennemgår din privatøkonomi eller har det svært i en relation. Stress er alle steder.

Og lidt stress er ok – noget stress gavner faktisk – men for meget stress kan nedbryde dig og gøre dig syg, både mentalt og fysisk.

Det første skridt på vejen til at kontrollere stress er at kende til symptomerne på stress. Men det kan være svært. Mange af os er vant til at være stressede, så vi ofte ikke opdager det, før det er for sent og vi bryder sammen.

Hvad er stress?

Stress er kroppens reaktion på skadelige situationer – uanset om de er reelle eller blot opfattes som skadelige. Når du føler dig truet, sker der en kemisk reaktion i din krop, som gør at den opfører sig på en måde, der skal forhindre en skade.

Denne reaktion er kendt som ”kamp-flugt” eller stressrespons. Under en stressrespons øges pulsen, du trækker vejret hurtigere, musklerne spændes og blodtrykket stiger. Du er klar til at handle. Det sker for at beskytte dig selv.

Stress betyder forskellige ting for forskellige personer. Hvad der skaber stress hos en person rører ikke en anden. Nogle er bedre til at håndtere stress end andre. Og ikke al stress er dårlig. I små mængder kan stress hjælpe til at klare forskellige opgaver og gøre at du ikke bliver skadet.

For eksempel er det stress, når du træder hårdt på bremsen for at undgå at køre ind i en forankørende bil. Og det er en god ting.

Vores krop er designet til at håndtere små doser stress. Men vi er ikke i stand til at kunne klare vedvarende kronisk stress uden konsekvenser.

Hvad er de mest almindelige stress symptomer?

Stress kan påvirke alle aspekter i livet inklusiv dine følelser, opførsel, evnen til at tænke klart og dit fysiske helbred. Ingen dele af kroppen er immun overfor stress. Men da folk håndterer stress forskelligt, varierer de enkelte stress symptomer også.

Nogle symptomer er svage og kan være de samme som dem, der skyldes en anden medicinsk sygdom. Så det er vigtigt at drøfte dem med din læge. Men du kan måske opleve nogle af de følgende tegn på stress:

Følelsesmæssige stress symptomer

  • Bliver hurtig opfarende, frustreret eller humørsyg
  • Føler dig overvældet som du er ved at miste kontrol
  • Har svært ved at slappe af
  • Har det dårligt med dig selv (lavt selvværd), ensom, værdiløs og deprimeret
  • Undgår andre

Fysiske symptomer på stress

  • Lav energi
  • Hovedpine
  • Oppustet mave inklusiv diarré og forstoppelse
  • Spændte muskler eller muskelsmerter
  • Brystsmerter og hurtig hjerterytme
  • Søvnløshed
  • Hyppige forkølelser og infektioner
  • Ingen sexlyst eller impotens
  • Nervøs, ringen i ørene, kolde eller svedige hænder og fødder
  • Tør mund og svært ved at sluge
  • Knækker i kæben og skærer tænder

Kognitive stress symptomer inkluderer

  • Konstant bekymring
  • Flyvske tanker
  • Glemsomhed og uorden
  • Ude af stand til at fokusere
  • Dårlig dømmekraft
  • Pessimistisk og ser kun den negative side

Adfærdsmæssige symptomer på stress

  • Ændret appetit – spiser enten for meget eller slet ikke
  • Overspringshandlinger og undgår ansvar
  • Øget forbrug af alkohol, tobak og stoffer
  • Udviser nervøs opførsel som bider negler eller ryster benet konstant

Hvad er konsekvenserne af lang tids stress?

En lille smule stress i ny og næ skal du ikke være bekymret over. Men vedvarende, kronisk stress kan skabe og forværre mange helbredsmæssige problemer, blandt andet:

  • Mentale problemer som depression, angst og personlighedsforstyrrelser
  • Kardiovaskulare sygdomme som hjerteproblemer, højt blodtryk, unormal hjerterytme, hjerteslag og hjertestop.
  • Fedme og andre spiseforstyrrelser
  • Menstruationsproblemer
  • Manglende sexlyst hos både mænd og kvinder og impotens
  • Hudproblemer og hårproblemer som akne, psoriasis, eksem og hårtab.
  • Mave- og tarmproblemer som ulcerative colitis og irriteret tyktarm

Stress kan håndteres og afhjælpes

Stress er en del af livet. Det, der betyder noget, er hvordan du håndterer det. Det bedste du kan gøre for at forebygge stress og de efterfølgende helbredsproblemer er at kende til dine egne stress symptomer.

Hvis du eller en du kender føler sig stresset så tal først med din læge. Mange symptomer kan være et tegn på en anden sygdom også. Din læge kan evaluere dine symptomer og udelukke andre sygdomme.

Hvis det er stress, bør du få stresscoaching, så du kan få hjælp til selv at håndtere stressen.

0 replies

Skriv en kommentar

Vil du deltage med en kommentar?
Du er velkommen til at være med!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *