Stress og de 7 gode vaner

Der er mange gode modeller til at coache stressramte. Hos Oceaim er vi meget begejstret for en gammel klassiker, nemlig de 7 Gode Vaner, der er skrevet af amerikaneren Stephen R. Covey. Coveys model består af 7 vaner som giver personligt lederskab og livskraft og hele hans filosofi går på, at al udvikling starter indefra.

Vanerne er opdelt i to sektioner – det vi selv kan gøre og det vi kan gøre sammen med andre. Han kalder det “at sejre over sig selv” og “at sejre sammen med andre”. Det er især vanerne fra den første sektion vi anvender i vores stresscoaching. Og her er der især to, som fortjener en omtale; vane 1 og vane 3. Læs mere

fakta om stress

Stress Statistik

Når det drejer sig om stress bliver der kastet mange tal og statistikker rundt i luften. Men udfordringen er, at mange af tallene er fejlbehæftet, nogle er beregnet efter bestemte forudsætninger og andre er anslået.

Fakta er desværre, at vi ved meget lidt om stress statistik. Det skyldes først og fremmest at stress ikke er en diagnose eller en sygdom og derfor registreres det ikke, som det sker med sygdomme eller diagnoser.

Desuden baserer de fleste af de undersøgelser, der er lavet om stress, sig på spørgeskemaer, hvor man altså spørger personer om de ”føler sig stresset”. Men reelt ved man altså ikke, om de også er det? Læs mere

forebyggelse af stress på arbejde og privat

Forebyggelse af stress

Stress er desværre en tilstand flere og flere bliver ramt af. Senest har en række pensionsselskaber slået alarm over at andelen af danskere, som bliver langtidssygemeldt med stress er steget voldsomt. Og intet ser ud til at stoppe den udvikling.

Men der findes en række måder til hvordan vi kan forebygge stress, så vi ikke risikerer at udvikle en hård stresstilstand som gør os uarbejdsdygtige og som kan være svær at slippe af med igen. Læs mere

undgå stress - 8 tips til stressforebyggelse

Undgå stress

Stress rammer bredt og både i arbejdslivet og i privatlivet. Derfor er det vigtigt at undgå og forebygge for meget stress og være opmærksom på de faresignaler, der opstår undervejs. Her får du helt konkrete tips til, hvordan du undgår og forebygger stress. Læs mere

stress på arbejde og arbejdspladsen

Stress på arbejdspladsen

I denne artikel gennemgår vi 19 strategier til at reducere stress på arbejdspladsen og som samtidigt mindsker sygefraværet og gør medarbejderne mere glade og produktive. Du kan også downloade artiklen som e-bog her:

Stress på arbejdspladsen er kostbart og har stor indflydelse på trivsel og arbejdsmiljø. Alle virksomheder bør tage stress alvorligt, da det har direkte indvirkning på bundlinjen.

Så hvad kan virksomheder og specielt HR afdelingen gøre for at reducere stress? Det er det denne artikel forsøger at besvare. Læs mere

hvad er stress og årsagen til stress

Hvad er stress?

Stress er i hverdagssprog en følelse folk har, når de er overbebyrdet og har svært ved at klare almindelige udfordringer.

Disse udfordringer kan være relateret til økonomi, arbejde, relationer eller andre situationer, men alt, der udgør en indbildsk eller reel udfordring, kan true en persons helbred og skabe stress.

Men stress kan også være en motivator. Den kan være nødvendig for at overleve. ”Kæmp eller flygt” mekanismen fortæller os hvordan vi skal reagere på farer. Men hvis denne mekanisme bliver trigget for nemt eller hvis der er mange stressede ting på en gang, kan den underminere en persons mentale og fysiske helbred og blive skadelig. Læs mere

stress symptomer - kend de almindelige tegn på stress

Stress symptomer – tegn på stress du skal lægge mærke til

Stress påvirker os alle. Du lægger måske mærke til stress symptomer, når du har travlt på arbejde, skælder dine børn ud, gennemgår din privatøkonomi eller har det svært i en relation. Stress er alle steder.

Og lidt stress er ok – noget stress gavner faktisk – men for meget stress kan nedbryde dig og gøre dig syg, både mentalt og fysisk.

Det første skridt på vejen til at kontrollere stress er at kende til symptomerne på stress. Men det kan være svært. Mange af os er vant til at være stressede, så vi ofte ikke opdager det, før det er for sent og vi bryder sammen. Læs mere

spot stress symptomer hos andre

Hvordan spotter du stress hos andre? 7 symptomer du skal kigge efter

Stress er en usynlig tilstand. De, der er tæt på at få stress eller måske allerede har det, ved det sandsynligvis ikke en gang. Så hvordan kan du som kollega, leder eller HR-chef spotte om nogle af dine medarbejdere er ved at være tæt på stresstærsklen?

Det er ikke nemt, men her kommer nogle kendte og udadreagerende symptomer, som alle er relateret til stress. Men vær opmærksom på, at de enkelte symptomer også kan skyldes andre faktorer – det behøver ikke at være stress fordi du registrerer det hos en person. Læs mere